Ako sme motivovali naše decká na tábore

Každý vodca sa už s tým stretol, že sa deťom nechce, nie sú ochotné, alebo frflú keď majú s niečím pomôcť. U nás to nebolo výnimkou a preto sme si povedali, že to chceme zmeniť.

Od začiatku nám bolo jasné, že motivovať ich trestami či rozkazmi nie je cesta. Bolo treba ísť smerom pozitívnej motivácie a metódy veď príkladom.

A tak sme vymysleli následujúci systém:

  1. Na začiatku tábora máme ceremoniál, keď spoločne uviažeme táborový uzol na stožiar a každé dieta, ale aj starší dostane na ruku zaviazaný náramok s táborovým uzlom.
  2. Počas celého dňa sa snažia radcovia, roveri či vodcovia si všímať kto sa snaží, kto niekomu nezištne pomáha, alebo kto vystúpil z svojej komfortnej zóny.
  3. Cez večerný nástup pozveme do stredu všetkých, ktorých sme si všimli, že sa počas dňa prekonali. Následne každý, kto niekoho pozval, aj zdôvodní prečo tak urobil pred celým táborom. Na znak vďaky každému dáme jedinečne namalovanú drevenú gorálku, ktorú si potom dá na táborový náramok.
  4. Nakoniec celej skupinke zborovo zakričíme Bé-er-á-vé-ó, Bravo Bravo Bravo!
  5. Na záver tábora odporúčame odmeniť najlepších, čo majú najviac goraliek napríklad rytierskou stužkou.

Aké máme výsledky z dvoch rokov praxe?

  • Jednoznačné výhody sú, že deti sú motivované na sebe makať či pomáhať ostatným. Keď je niekto ocenený, stojí v strede, všetci ho vidia, je to preňho pocta, ale zároveň aj príklad a motivácia pre ostatných. Pamätám ako jeden chalan za mnou došiel, že cez osobné voľno sa nudí a či môže ísť pomáhať do kuchyne. Takéto veci sa nám pred tým moc nestávali.
  • Nevýhoda je, že systém je dosť subjektívny. Treba sa na začiatku dohodnúť s radcami a vodcami, že pri akých činnostiach sa môžu deti ocenovať. Napríklad oceniť niekoho, že dobre hral futbal počas turnaja, či nosil drevo v čase táborových služieb, nemá ten správny efekt ako keď pomohol v čase osobného voľna.
  • Tiež je dôležité deťom na začiatku vysvetliť, že hranica keď niekoho oceníme je pre každého iná, i keď spravili rovnaký skutok. Lebo vĺčatovi Peťkovi bolo výrazne tažsie doniesť do kuchyne rovnakú kopu dreva ako skautovi Jurkovi. A pre Jurka to nebolo prekonanie sa.
  • Kedže radcovia a vodcovia nie sú všade aby všetko videli, dajte možnosť aj deťom oceniť niekoho ktorého si oni všimli, že sa prekonal.

Takto vyzerajú naše goralky pri výrobe:

image-2257

 

 

Informacie z naseho taboroveho zakaldaca: